Japan and I: The Chronicles

Voor de nog resterende maanden van mijn verblijf in Japan zal ik in deze blog mijn hart zonder schroom uitstorten over de geneugten, irritaties, feestjes, misverstanden, voedsel en al wat nog niet meer wat het japanse volk met mij wil delen.

zondag, mei 28, 2006

Ach soo!

De volgende ochtend zijn we naar Hiroshima gegaan om aansluitend het A-bom-museum en de gembaku-dome te bezoeken (Genbaku Dome). Belangrijkste redenen voor de Amerikanen om de atoombommen alsnog te gooien was om a) de gespendeerde belastingcentjes van de Amerikanen aan onderzoek te kunnen verantwoorden, b) de Amerikanen Japan niet wilden delen met de Russen, zoals in Duitsland wel het geval was en ze dus geen weken meer te verliezen hadden aangezien de Russen oprukten en c) Truman’s argument van het besparen van Amerikaanse levens, hoewel ik vermoed dat a) en b) even belangrijk dan wel niet belangrijker waren dan argument c). Het museum probeert Amerika echter ook niet als boeman af te schilderen en probeert de rol van Japan ook niet recht te praten. Erg objectief. Het gehele Hiroshima heeft op mij een grillige indruk achter gelaten, maar hier zeg ik waarschijnlijk weinig verrassends mee.


De volgende dag naar Miyajima geweest, de beroemde Torii in het water (Miyajima). Erg relaxed.

En de volgende dag naar Himeji-jo (Himeji Kasteel). Mooi samuraikasteel.